Gräva för altanen!

Mor och far kom till Sjövik på söndagen och gjorde massvis för oss!
Pappa grävde ett "dike" där plintarna ska placeras för altanen. 
Tänkte jag skulle göra en konstruktion på hur vi gjort med grundlösningen i och med tjälen sen och lägga upp.
För till detta projekt har vi inte hittat något till hjälp på nätet, utan vi har lagt ihop massa tillvägagångssätt så det ska bli absolut tjälsäkert!
Anvisningarna på internet på hur man bygger altan går ju inte att gå efter när man ska bygga i Norrland.
Jag kanske återkommer om resultat efter första vintern.

Närmast bärlinan på husväggen kommer det vara fyra plintar - 70cm höga. Dessa är ställda i en grop på nästan 1 meter.
I den grävda gropen lades först markduk ut. Sen singel. Jackofoamskiva (markisoleringsskiva). Sedan ställdes plinten på en trädgårdsplatta.

För formrören som ska placeras längst ut gjorde vi en specialare. 
Danne fixade till rör som ska bli betongsulor att gjuta fast papprören på.
Sedan blir det samma konstruktion som med plintarna. Markduk - singel - jackofoam - specialbetongsulor - gjutrör.
Och tanken är att vi ska markisolera hela backen under altanen sen för att det absolut inte ska kunna bli någon tjälskjutning. 
 
Dannes betongsulor. En säck betong per rör gick åt.
 
 
 
 
Såhär ser det ut i utrymmet under golvbjälklaget nu! Detta ska ju sprayisoleras sen!

 
Kökstaket tar form! Tar tid eftersom det ska sitta tätare samt passas in i balkskor, vinklar osv.
Fönsterhöjden för låg!
 
Fönsterhöjden fixad!
 
Lite stolt är jag över att jag på egen hand höjde köksfönstren till rätt nivå.
Tog lite tid eftersom jag är så tankspridd. Men rättt blev det ändå tillslut. 
Fönstren är 1.60 höga. Så jag kan precis stå helt upprätt i fönsteröppningen!

Men efter att jag var klar med fönstren så kom jag på att jag ville ha dom i samma stuk som vardagsrummets fönster kommer bli. Med två reglar emellan, lite mer mellanrum för snyggare fodring utifrån. 
Inget som var med på ritningen, men som vi ville ändra. Så det var bara för Danne att riva nästan allt som jag gjorde för att sätta en regel till. 
 
Han har semester den här veckan och är där och hjälper till!
 
På tal om att ändra. Så har vi kommit på ett förslag som helt frångår ritning med nedpendlat undertak.
2.40 i takhöjd halva huset kändes plötsligt urttist.
Så vi får se hur det går!