Planera el och belysning!

Idag har vi haft en elektiker till på besök i Sjövik. Så synd att inte jag själv var med, för man står verkligen bara och gapar över alla deras ideér och förslag, och hur mycket de kan!
I alla fall när det är en helt ny värld för en annan. 
Och så sjukt mycket man kan göra för att förändra ett helt rums dimension med bara lampor och belysning!
 
Elektrikern som var dit idag pillade in rätt så många spottar på min ritning. 
Jag har aldrig riktigt gillat spottar. Inte i ett överflöd i alla fall. Det kommer alltid vara en lampjävel som sitter där uppe och inte lyser. Förstör. 
Samma med spottar i fönstersmygar. Gillar man det?

Vi åkte förbi Mosebacke en kväll och där hade man i ett nybygge spottar i ett liknande köksfönster som vårat. 
Kan säga att man såg exakt hur skitigt det fönstret var utifrån i kvällsmörkret då det enda som sken var smutsen. Upplyst skit.
Sedan har vi stora fönster. Så för att få effekt måste man ha massvis med lampor tänker jag. 
Mest effekt får man i smalare fönster, och kanske de med spröjs. 
Men har ändå valt att sätta en smutsdetektlampa i köksfönstret och i de översta, stora fönstren mest för att skapa lite känsla över storheten över fönstren.
Kan bli häftigt. Kan bli katastrof. 
 
Så jag tog en vända till med ritningen jag gjort och kombinerade hans förslag med min snålhjärna. 
Fick ändå bort 12 av de spottar han ritat dit. Så nu är vi uppe i 27. 
Priset per spot ligger på strax över 1000 kronor... Med Plejd kanske jag måste förtydliga.
 
Köket som jag ritat upp med belysning. 
Spottar i tak och i öppna skåp. 
Under köksskåpen vill vi ha led-list. 
Uttag bara i hörnen och ett uttag i köksön. 
Tänker att  huvudsakliga arbetsytan kommer bli köksön.
 
Jag vill ha Hide-a-Lites snygga infällda LED Downlight med två ljuskällor som man kan rikta i kökstaket.
Blir lite mer stilfullt än bara en ditstoppad enkelspot.  
 
Eftersom jag aldrig kommer överens med vilka vägguttag man ska, hur de ska sitta, vart, vilken färg, höjd, infällda eller ej? får det bli en annorlunda lösning.
En PowerBox som man placerar i hörnet med gott om uttag samt en USB. 
Allt man behöver!
 
 Man kan justera den i höjdled också.
  
Det enda nu är väl att komma överens om vilken fasadbelysning vi vill ha. 
Lutar åt Norlys Bern och Basel vid entré, tvättastuga och altan.
Baksidan, vid de stora fönstren är vi lite oense om. 
Jag med mig själv mest, för jag gillar inte upp/ned belysning alls. 
Men jag får för mig att det skulle bli mäktigt att belysa upp de fina, öppna taktassarna och "kepsen" på huset. 
Elektrikern som var dit idag förstod mitt dilemma då han själv började bli less dessa lampor, så han skulle försöka fundera ut en lösning. 
 
Så vi får se vart och hur detta slutar!
 
 
 
Snart lyser det på riktigt från Sjövikshuset! 
Jämtkraft jublar.