Köket!

Köket slog vi till på och beställde för några veckor sedan!
Valet föll tillsut på Elgigantens kök Epoq. 
Jämförde lite kök och hörde oss för, men med kampanjen de hade under mars så blev valet ännu lättare. 33% rabatt!
Det bästa av allt är kanske att det är ett klick-kök! Inga skruvar! Bara att klicka ihop som ett klickgolv!
 
Vi har utelämnat bänskiva, diskho och handtag. Sedan tillkommer alla vitvaror såklart. 
 
Jag ritade även köket själv, och kökssäljaren på Elgiganten, som dessutom var supertrevlig, hade inget att säga emot.
Så då gissar vi att det funkar!
Det enda han avrådde oss från var att placera kryddorna i lådan under spisen, vilket vi hade tänkt. 
Värmen från hällen gör så att kryddorna tappar smaken fortare, så där vill man inte ha dom. 
Så det ändrade vi.
Sedan hjälpte han oss med inredning i alla lådor. Som till exempel filtar och avdelare och allt som nu finns som en annan inte har koll på. 
 
Elgiganten har även fler valmöjligheter på bredder på stommarna som jag föll för. 
I jämförelse med Ikea. Där hade jag också ritat upp mitt kök men valmöjligheterna blev mycket färre.
Det andra som Epoq har är högre socklar. För och nackdelar, men jag tappar hellre det där extra utrymmet mot att få en högre "sparksockel".
Slår man inte i fötterna när man står och lagar mat heller. 
Finns ju sockellådor att välja till om man vill ha ytterligare utrymme. 
Epoq hade också grymt mycket smartare inredning i mitt tycke.
 
Jag lade speciellt till ett 50 skåp enbart för att få plats med en assistentlyft till min köksmaskin!
 
Epoq Assistentlyft till köksmaskin
 
 
I högskåpet, till skafferiet hade de en lösning jag älskade. 
En utdragbar modell som ger en översikt över allt man har i skafferiet! Tandem 60. 
Jag slängde precis en rågmjölspåse från 2014 eftersom jag inte sett den. 
 
Epoq Tandem utdragsförvaring för högskåp 60 cm
 
 
 
 
 
 
Mot fönstret. Skåpsdörr 10 & 11 ska tas bort så de slåpen blir öppna med spottar. 

Mot altanen. Brevid skåp 23 blir ett hörnskåp med karusell!
 
 Bild från igårkväll. Åreskutan!
 
Ljuset på kvällen. Vi har redan kvällssol på altanen. Trodde det skulle dröja ett tag innan vi fick det!
 
 
Nu har jag precis visat lägenheten för ännu en som blivit erbjuden av Östersundshem. 
Så nu ska jag packa med kaffet och Allan och dra till Sjövik.
Vi ska flytta på 2 ton golvspån från badrummet då det kommer en och ska titta på vårt badrum och räkna lite på pris i eftermiddag!
Spännande!
 
 
#1 - - Maria :

Åhhh nu börjar ju allt det roliga Limpan😍😍😍 fint kök och spännande som fan med badrummen!

#2 - - Victoria:

Jag såg just er köksplanering och eftersom jag själv ska köpa kök från Epoq och funderar på en sån där assistentlyft undrar jag hur den fungerar. Måste man klämma ihop det där som ser ut som handtag under plattan för att lyfta? Eller räcker det att ta tag i själva hallplanet och dra uppåt? Tacksam för svar snarast.

Svar: Hej!
Hoppas svaret kommer fram i tid, jag såg din kommentar nu!
Precis som du säger, man måste klämma ihop.
Jag är besviken på lyften. Känns ranglig rent allmänt, så hade kanske hellre lagt ut en slant på en rejäl. Inget man kan ha assistenten kvar på om man ska göra något. Och det gör nästan mindre ont att bara lyfta ned assistenten i skåpet än att hålla på mixtra med att klämma ihop skenorna och skära sig på hyllplanet.
Lycka till med köksbygget! Nöjd med Epoq i övrigt och så smidigt med klick! Har skruvat ikea-kök till hallen. Vilket strul!
sockerlinn.blogg.se